Hos 2MOVE får vi ofte spørgsmålet: ”Hvorfor skal vi bruge en konsulent til fornyelse af kontorets lejekontrakt – er det ikke bare at tilføje endnu en omkostning?” Vi svarer retorisk: ”Har I råd til at lade være?”
Paradoksalt nok er der en tendens til, at udlejere ofte behandler eksisterende lejere dårligere end nye udefrakommende lejere.
Man skulle ellers tro, at det gav bonus at have en relation til udlejer og en lang historik som “kunde i deres butik” – og at det kunne bon’e ud i en mere fordelagtig lejekontrakt for den eksisterende lejer. Der er ofte heller ikke de store forbedringer og istandsættelser i forbindelse med fornyelse af et lejemål.
Men faktisk ser vi, at det ofte er den udefrakommende lejer, der løber af sted med den bedste deal. Til trods for, at udlejer jo dybest set ikke aner, om den nye lejer er en dårlig betaler for eksempel.
Husk genforhandlingsmulighederne!
Men mange udlejere har luret, at virksomhederne ikke afsætter særlig mange ressourcer af til fornyelse af lejekontrakter på samme måde, som hvis firmaet skulle flytte et nyt sted hen. Hvis de overhovedet er opmærksomme på genforhandlingsmulighederne. Det ”hul” i tid og ressourcer udnytter udlejeren, og derfor ender prisniveauet i en fornyelseskontrakt ofte med ikke at være helt markedskonform. Hvis ikke man gør noget …
Hvis jeres virksomhed gerne vil blive boende i det eksisterende lejemål, er det en god idé at komme i gang med processen i god tid. Det giver jer større bevægelsesfrihed, for i takt med at lejemålets uopsigelighedsperiode nærmer sig, vil I potentielt sidde i en periode med “overleje”, og hvor potentiale spildes. Det afhænger af markedet, lokalets størrelse og virksomhedens interne processer, hvad der definerer ”i god tid”, men generelt siger vi 12 måneder i forvejen.
Hjælp udefra
Det kan godt være en torn i øjet på udlejeren, at virksomheden sender en forhandler, der kan genforhandle lejekontrakten. For så kan han ikke bare diktere, hvordan han vil have det. En lejer er som regel uvidende om markedet og ved ikke, hvilke punkter i aftalen, der kan skrues på, og hvilke det ikke kan betale sig at gå efter.
Men det ved en konsulent. Vi sender én, der har kendskab til markedet, og som kan tale jeres sag uden at være følelsesmæssigt knyttet til stedet. En udefrakommende repræsentant uden ”strings attached” ser fordomsfrit på lejemålet og øjner måske andre muligheder. Under alle omstændigheder kigger vi hos 2MOVE altid på, om det er bedst for virksomheden at blive i eksisterende lejemål eller flytte i forhold til at nå virksomhedens mål og vision.
Vi kan med andre ord både læse det med småt og samtidig se tingene i det store perspektiv.